پروفیل های گالوانیزه

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. پروفیل های گالوانیزه

دیوارپوشان فروش کلی و جزئی سقف کاذب ، دیوار پوش ، پارکت و کف پوش ، کاغذ دیواری و ابزار مرتبط با آنها خلیلی دیوارپوشان دیوارپوشان خلیلی

پروفیل گالوانیزه

فرایندی که فولاد با روی مقاوم در برابر خوردگی پوشانده شده است, به عنوان گالوانیزه شناخته می شود. روکش ایجاد شده توسط روی ، فولاد را در برابر خوردگی محافظت می کند و در مواردی که پوشش خراشیده می شود، از فولاد همچنان محافظت می شود. لطفا توجه داشته باشید که گالوانیزه باعث تغییر در خواص مکانیکی فولاد نمی شود. پروفیل گالوانیزه یکی از پروفیل های پر کاربرد در صنعت است که به دلیل مزایا زیادی همچون محافظت از فولاد در برابر زنگ زدگی و خوردگی بسیار کاربردی تر از پروفیل های فولادی دیگر است.

پروفیل گالوانیزه چیست ؟

پروفیل گالوانیزه فرایندی است که از یک پوشش فلز روی محافظ بر روی فولاد یا آهن برای جلوگیری از زنگ زدگی استفاده می شود. محصولات گالوانیزه در خانه ها ، کارگاه ها ، در حمل و نقل عمومی ، بزرگراه ها ، ساختمانها ، فرودگاه ها ، خطوط انتقال انرژی و ارتباطات ، گلخانه ها ، سیستم های آب آشامیدنی و ایستگاه های اتوبوس مورد استفاده قرار می گیرد. محصولات گالوانیزه سالم ترین ، با دوام ترین و اقتصادی ترین راه حل در هر فضای باز برای خوردگی است.

دلیل استفاده از پروفیل گاوانیزه

واکنش شیمیایی مواد فولادی با اجزای مختلف و عناصر موجود در محیط آنها باعث خوردگی می شود. از بین بردن کامل خوردگی غیرممکن است اما می توان با استفاده از گالوانیزه آن را کاهش داد یا تحت کنترل نگه داشت.مقاومت فولاد در برابر خوردگی را می توان با سه نوع گالوانیزه افزایش داد:

  • گالوانیزه گرم
  • گالوانیزه سرد
  • گالوانیزه الکترولیتی

از بین این سه روش پوشش، گالوانیزه سرد و الکترولیتی بیشتر در محصولات تزئینی مورد استفاده در فضاهای داخلی استفاده می شود زیرا مقاومت آنها در برابر خوردگی بسیار کم است. با این وجود، گالوانیزه شدن گرم ، در واکنش شیمیایی با سطح فولاد و روی ذوب شده در 450 درجه ، با ایجاد آلیاژ آهن و روی ، محافظت در برابر خوردگی را عالی و بادوام می کند.

کاربرد پروفیل گالوانیزه

با توجه به پوشش گالوانیزه این پروفیل، استفاده از آن در محیط های بیرونی و در نواحی با رطوبت بالا امکان پذیر است. با توجه به ظاهر مناسب تمام انواع پروفیل فولادی گالوانیزه و درپوش های پلاستیکی طراحی شده برای انتهای پروفیل ها، استفاده از این پروفیل ها در فضاهای باز مانند پارکینگ ها که در معرض دید عموم قراردارند متداول است.

همچنین پروفیل گالوانیزه یکی از قطعات مهمی است که به عنوان یک المان صلب به منظور مقاوم سازی و تقویت قاب در و پنجره های پی وی سی، با ضخامت ، شکل و سایز متفاوت در داخل پروفیل های استفاده می شود. این تقویت کننده ها (آلیاژ تشکیل شده از آهن و روی) می توانند مانع تغییر فرم قاب در و پنجره یو پی وی سی شوند. به بیان دیگر در صورت نبود این قطعه ممکن است قاب و در و پنجره در بلندمدت با تغییر شکل و حتی با تغییر فرم حالت مواجه شود.همچنین استفاده از این پروفیل ها ضمن جلوگیری از هرز شدن پیچ ها و افتادگی بازشوی پنجره ها ، مقاومت در و پنجره های ساخته شده را نیز افزایش می دهد.

  • در ساپورت های تاسیساتی جهت مهار کانال
  • سینی کابل
  • انواع لوله
  • جهت مهار برخی قطعات خاص در سازه های ساختمانی
  • استفاده از پروفیل گالوانیزه در ساخت در و پنچره
  • استفاده از آن در محیط های بیرونی و در نواحی با رطوبت بالا امکان پذیر است
  • ضخامت پروفیل های گالوانیزه

    هر چه فشارهای وارده به پنجره بیشتر و سطح پنجره بزرگ تر باشد ضخامت پروفیل های گالوانیزه نیز باید بیشتر شود . این ضخامت از ورق 0.6میلی متری شروع میشود. نوع معمول آن ضخامت 1.25 میلی متر است که در بیشتر درها و پنجره های خانگی به صورت فلز تقویت کننده به کار می رود.

    این ضخامت در پنجره های دوجداره برج های بلند به دلیل افزایش فشار باد بیشتر از پنجره های دوجداره ساختمان های با ارتفاع پایین می باشد. در ساختمان ها و برج هایی که ارتفاع زیادی دارند و فشار باد زیادتر می باشد و ضخامت پروفیل گالوانیزه نیز افزایش پیدا می کند.افزایش ضخامت گالوانیزه در پنجره های دوجداره با به کارگیری و بستن یراق آلات روی قطعات تقویت شده ضمن افزایش مقاومت پنجره ها از خطر افتادگی باز شوهای پنجره جلوگیری خواهد کرد و استقامت پنجره ها را بالا خواهد برد.

    انواع پروفیل گالوانیزه

    ساخت پروفیل های گالوانیزه توسط ماشین آلات تمام اتوماتیک صورت می گیرد و تنوع آن شامل :

    • پروفیل گالوانیزه F47
    • پروفیل های گالوانیزه L25
    • پروفیل گالوانیزه UH36
    • پروفیل گالوانیزه U48
    • پروفیل های گالوانیزه U70
    • پروفیل های گالوانیزه U100
    • پروفیل های گالوانیزه C50
    • پروفیل های گالوانیزه C70
    • پروفیل های گالوانیزه C100
    • روش های تولید گالوانیزه

      • فولاد گالوانیزه شیب گرم
      • فولاد پیش گالوانیزه
      • فولاد الکترو گالوانیزه

      فولاد گالوانیزه شیب گرم

      فرآیند گالوانیزه شدن گرم ، جایی است که یک قسمت از قبل تشکیل شده ، به عنوان مثال صفحه ، لوله گرد ، مربع یا مستطیل در حمام روی فرو رود. در مدت زمانی که آن قسمت در حمام روی قرار دارد ، بین فولاد و روی واکنش ایجاد می شود. ضخامت پوشش روی تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله سطح فولاد ، زمان فرو رفتن فولاد در حمام ، ترکیب فولاد و همچنین اندازه و ضخامت آن است.یکی از مزایای گالوانیزه شدن گرم این است که تمام قسمت از جمله لبه ها ، جوش ها و … پوشانده شده است و به آن محافظتی از خوردگی همه جانبه می دهد. محصول نهایی را می توان در خارج از منزل در همه شرایط آب و هوایی مختلف استفاده کرد. این رایج ترین روش گالوانیزه است و در صنعت ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

      فولاد پیش گالوانیزه

      فولاد پیش گالوانیزه به فولادی گفته می شود که در قالب ورق گالوانیزه شده است. این ورش تولید پروفیل گالوانیزه همچنین به عنوان آسیاب گالوانیزه نیز شناخته می شود، به این دلیل که ورق فولادی از طریق روی مذاب چرخ شده است. پس از ارسال ورق از طریق آسیاب به گالوانیزه ، آن را به اندازه مشخصی بریده و مجددا می چسباند. ضخامت خاصی برای کل ورق اعمال می شود ، به عنوان مثال فولاد Z275 از پیش گالوانیزه دارای یک پوشش روی 275 گرم در هر متر مربع است. یكی از مزایایی كه فولاد پیش گالوانیزه نسبت به فولاد گالوانیزه گرم دارد این است كه از ظاهر بهتری برخوردار است.مواد از پیش گالوانیزه برای طیف گسترده ای از محصولات از جمله مجرا ، لب و کانال های باز استفاده می شود.

      فولاد الکترو گالوانیزه

      فولاد الکترو گالوانیزه به استفاده از یک لایه روی که روی فولاد با استفاده از الکترولیت شیمیایی اضافه شده, اطلاق می شود. فولاد الکترو گالوانیزه این مزیت را دارد که می توان ضخامت روکش را به طور مستقل روی قسمتهای داخلی و خارجی کنترل کرد. ضخامت پوشش اعمال شده از طریق الکترو گالوانیزه دقیق است.

کاربرد پروفیل گالوانیزه

یکی از اصلی ترین کاربردهای این پروفیل در داخل در و پنجره های یو پی وی سی است. استفاده از پروفیل گالوانیزه در این مورد باعث مقاوم شدن درب و پنجره می شود و از هرز شدن پیچ ها و افتادگی بازشوی در و پنجره جلوگیری می کند. این پروفیل همچنین در برابر فشارهای جوی ارتفاعات نیز بسیار مقاوم و مستحکم است.

 

پروفیل گالوانیزه بدلیل خواص خوبی که دارد یکی از پر فروش ترین جنس های پروفیل است . پروفیل گالوانیزه از محصولات فولادی پر مصرف در صنایع کشاورزی و گلخانه ای است و دارای اشکل گوناگون (پروفیل u گالوانیزه – پروفیل H – نیم دایره و غیره ) و ضخامت های مختلفی است و در طول های 3 الی 6 متر تولید می شود.

بزرگترین نقطه ضعف گالوانیزه خاصیت زنگ زدگی آن است. به همین منظور از پوشش گالوانیزه گرم استفاده می کنند و روش انجام آن هم به صورت غوطه ور سازی گالوانیزه است.

پروفیل گالوانیزه توسط کارخانه های مختلفی در ایران تولید می شود که قیمت هر کارخانه ای متفاوت از دیگری است از جمله : پروفیل گالوانیزه اصفهان ، پروفیل گالوانیزه الماس ، پروفیل گالوانیزه تبریز و پروفیل گالوانیزه قزوین .

فهرست